Algemeen

ALGEMEEN
Calamiteitenformulier
Geschreven door Michel B
zondag, 03 maart 2013 11:13

Calamiteitenformulier
Voor deelname aan een toertocht en/of evenement
150 km Kaag & Braassem
Naam Toertocht:Groene Hart rit

KNMV_LOGO_ALT

Rijden in groepsverband
Geschreven door Michel B
zondag, 03 maart 2013 01:38

Rijden in groepsverband.

Op een motor heb je veel vrijheid op de weg door je snelheid en je behendigheid. Bij het rijden in groepsverband is dit natuurlijk niet anders, maar ik wil toch wat punten opnoemen zodat we als groep veilig aan het verkeer deel kunnen nemen.

Waar gaat het om ?

In een groep rijden is een totaal andere bezigheid dan individueel rijden. Aan de ene kant is het spectaculair, maar aan de andere kant vraagt het ook om extra vaardigheden. Het belangrijkste is dan ook dat de veiligheid van de groep niet in gevaar komt, maar ook zorgen dat er geen gevaar ontstaat voor de medeweggebruikers. We moeten geen dreiging uitstralen, maar een mooi gezicht en als iedereen zich aan de regels zal houden is het voor de medeweggebruikers ook een mooi gezicht om te zien hoe er een groep bikers voorbij komt rijden.

Regel 1. Vertrek met een volle tank

Zorg dat je vertrekt met een volle tank benzine. Is er een tankstop ingelast in de route dan gooi je de tank weer vol, want niet iedere motor komt met een volle tank over de 200 KM ver. Denk niet van ik haal het nog wel 50 KM tot het einde, want dan moet de hele groep op je wachten als je vlak voor het einde als enige moet tanken. Tanken is een noodzakelijk kwaad en dat doen we zo weinig mogelijk.

Regel 2. De opstelling bij de start van de tour

Bij vertrek formeert de groep zich op een veilige plaats. In dit geval vertrekken van vanaf het Clubhuis. De persoon vooraan zal de persoon zijn met een navigatie systeem “Rob is de Roadcaptain is binnen de club” De voorrijder bepaald het tempo dus ook. Achterin ligt de snelheid hoger omdat er gezorgd moet worden dat er geen gaten ontstaan, dan wel op een veilige manier. Weet dus aan de hand van je ervaring wat een juiste positie is in de groep. De nr 2 is de extra ogen van de Roadcaptain en dus ook een eraren rijder, daarachter komen in de regel de minder ervaren rijders, gevolgd door de meer ervaren rijders. Bij grotere groepen dan 9 is het verstandig iemand met communicatie met de nr 2 of de Roadcaptain er tussen te plaatsen. Bij kleinere groepen kan de laatste man deze rol op zich nemen. De Roadcaptain word niet ingehaald (noodgevallen daargelaten).

Regel 3. Dimlicht

Voor je eigen veiligheid en die van een ander rij je met dimlicht aan. Het is duidelijk dat je beter gezien word bij het voeren van verlichting. Geen groot licht want dit wekt agressie op bij andere weggebruikers.

Regel 4. Inhalen

Heb je bij het vertrek een positie in de groep gekozen dan blijf je daar rijden. Er word niet onderling ingehaald. Degene die voor je rijd rekent dus niet op een inhaal actie en zou dus kunnen schrikken en op die manier kan er een gevaarlijke situatie ontstaan. Blijf echter wel altijd goed spiegelen.

Regel 5. Kleven of verstoppen

Ga niet kleven of verstoppertje spelen. Houd voldoende afstand en zorg ervoor dat je voorganger jouw in de spiegels kan zien. Dit doe je door te zorgen dat jij zijn vizier ziet in zijn spiegels. Vergeet echter ook niet te blijven spiegelen voor het verkeer achter je.

Regel 6. Baksteensgewijs rijden

De formatie waar we in rijden is baksteensgewijs. Dit betekend dat als de eerste rijder links op de strook zit de volgende rijder rechts op de strook gaat zitten en de rijder daarachter weer links etc. De voorrijder beslist dus wie waar rijd en dat houd in op wegen waar we geen tegemoet komend verkeer kunnen verwachten rijd de eerste rijder links op de rijstrook, maar is er wel tegemoetkomend verkeer bijvoorbeeld de binnenwegen dan rijd de eerste rijden rechts op de rijstrook zodat hij kan dan rechts langs het voorliggende verkeer kijken eventueel naar bushaltes in/uit ritten etc. Houd vooral rekening met de volgende dingen voor de volgafstand ->>snelheid,reactie vermogen, remvermogen, eigen gevoel van veiligheid.

Regel 7 rij niet boven je kunnen

Als je vindt dat het tempo te hoog ligt, laat dat dan merken. Je kunt beter een gat laten vallen, dan proberen ten koste van alles de groep bij te houden. Bij de eerstvolgende stop meld je het even aan de voorrijder. Binnen de bebouwde kom en bij het naderen van een verkeerslicht verklein je de tussenafstand. Dat kan, want je snelheid ligt lager en je remweg wordt dus een stuk korter. Het voordeel hiervan is, als het een beetje mee zit, dat: • de gehele groep tegelijk door het verkeerslicht kan of de kruising kan oversteken• je hoeft niet te gassen om bij te komen, daar waar het vaak niet verantwoord is• de groep een nagenoeg constant tempo kan blijven rijden. Als je merkt dat degene die achter je rijdt ver achter blijft, dan ga jij langzamer rijden, degene die voor je rijdt constateert dit en doet hetzelfde etc. Op die manier wordt het tempo geleidelijk aangepast.

SLOT

Rij veilig en neem beslissingen voor jezelf. Als er door wat voor reden bijvoorbeeld ingehaald word moet je er niet blindelings achteraan duiken, maar eerst kijken of je wel kan inhalen. We hebben een motor tussen de benen dus bij een opengat hoef je maar een tikje gas te geven en het gat is gedicht, maar let altijd op de veiligheid van jezelf en de rest van de weggebruikers.

Laatst aangepast op zondag, 03 maart 2013 01:58

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Welkom bij Motorvereniging Rijnsaterwoude